[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Psychologia
rozwoju
człowieka
 Â
             Redakcja naukowa
Barbara Harwas-Napierała i Janusz Trempała
                   Â
Â
WYDAWNICTWO NAUKOWE PWNÂ Â WARSZAWA 2002
7
tom
Psychologia
rozwoju
człowieka
Rozwój funkcji psychicznych
Â
Okładkę i strony tytułowe projektowała Maryna Wiśniewska
Redaktor Małgorzata Kasprzewska
Redaktor techniczny Teresa Skrzypkowska
55 3.^
Â
Â
53
Â
Podręcznik dotowany
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
Copyright (c) by
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Warszawa, 2002
ISBN 83-01-13233-7 t. 1-3
ISBN 83-01-13797-5 t. 3
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
00-251 Warszawa, ul. Miodowa 10
tel.: (O-prefiks-22) 695-43-21
faks: (O-prefiks-22) 826-71-63
e-mail: pwn@pwn.com.pl
http://www.pwn.pl
Â
Spis treści
Wstęp                          9
Rozdział 1. Rozwój poznawczy
(oprac. Janusz Trempała)                           13
1.1.             Zmiany w poziomie zdolności poznawczych                          13
1.1.1. Zmiany w ogólnym poziomie inteligencji                           14
1.1.2. Przekształcenia struktury zdolności                          17
1.2.             Przekształcanie się sposobów myślenia                          21
1.2.1. Rozwój poznawczy w ujęciu Piageta                          21
1.2.2. Rozwój postformalnych sposobów myślenia                          24
1.3.             Przekształcenia rozwojowe w procesach przetwarzania informacji                           30
1.3.1. Spostrzeganie i uwaga                          31
1.3.2. Pamięć                            32
1.3.3. Szybkość przetwarzania informacji                          37
1.4.             Podsumowanie                          39
Rozdział 2. Rozwój emocjonalny
(oprac. Helena Hurmę; tłum. Paweł IzdebskI}                             45
2.1.             Emocje jako obszar badań w psychologii rozwoju człowieka                           45
2.1.1. Pojecie emocji                          46
2.1.2. Czynniki wywołujące emocje                           46
2.2.             Poglądy na temat natury emocji                           48
2.2.1. Teoria emocji osobnych                            49
2.2.2. Poglądy konstruktywistów społecznych                          50
2.2.3. Podejście poznawcze                          50
2.2.4. Podejście funkcjonalistyczno-organizacyjne                            52
2.2.5. Próba integracji: koncepcja poznawczo-rozwojowa Fischera                          53
2.3.             Emocje w ciągu życia człowieka                          54
2.3. l. Wczesne dzieciństwo                            54
2.3.2. Okres średniego i późnego dzieciństwa                          58
2.3.3. Adolescencja                          60
2.3.4. Emocje w dorosłości i okresie starzenia się                          62
2.4.             Podsumowanie                           65
Â
Rozdział 3. Rozwój społeczny
(oprac. StanisÅ‚aw KowaliK)            Â
3.1. Sposoby pojmowania rozwoju spoÅ‚ecznego              Â
3.2. Rozwój spoÅ‚eczny jako ciÄ…g zmian osobowoÅ›ciowych              Â
Â
3.2.1. Teoretyczne modele spoÅ‚ecznego rozwoju czÅ‚owieka              Â
3.2.2. PrzeÅ‚omy życiowe ukierunkowujÄ…ce przebieg socjalizacji czÅ‚owieka            Â
3.3.             Rozwój spoÅ‚eczny czÅ‚owieka jako speÅ‚nienie zapotrzebowania cywilizacyjnego            Â
3.3.1. Przebieg społecznego rozwoju człowieka w świetle danych antropogenetycznyc
3.3.2. Rozwój społeczny jako przygotowanie do pełnego uczestnictwa w życiu zbiorowyr
Â
3.4. Rozwój spoÅ‚eczny jako tworzenie nowych relacji interpersonalnych            Â
3.5. Podsumowanie
3.6. Â
Rozdział 4. Rozwój moralny
(oprac. Janusz TrempaÅ‚a i Dorota Czyżowska]            Â
4.1. Sposoby pojmowania rozwoju moralnego            Â
4.2. Mechanizmy rozwoju moralnego             Â
Â
4.2.1. Psychoanalityczna koncepcja rozwoju moralnego              Â
4.2.2. Rozwój moralny jako wynik uczenia się              Â
4.2.3. Poznawczo-rozwojowa koncepcja rozwoju moralnego            Â
4.3.             Rozwój moralny w ciÄ…gu życia            Â
4.3.1. Uniwersalność stadiów rozwoju moralnego            Â
4.3.2. ZwiÄ…zek rozwoju moralnego z rozwojem poznawczym             Â
4.3.3. MyÅ›lenie a dziaÅ‚anie moralne            Â
4.4.             Podsumowanie            Â
Rozdział 5. Rozwój osobowości
(oprac. Piotr O/es)Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
5.1.             Poziom cech: struktura osobowoÅ›ci            Â
5.1.1. Genetyka behawioralna            Â
5. l .2. Teoria cech            Â
5.1.3.             Rozwój typów osobowoÅ›ci             Â
5.2.             Poziom charakterystycznego stylu adaptacji: potrzeby, dążenia i wartoÅ›ci              Â
5.2.1. PodejÅ›cie psychodynamiczne              Â
5.2.2. Socjobiologia i teoria opanowania trwogi             Â
5.2.3. PodejÅ›cie poznawcze            Â
5.2.4. PodejÅ›cie humanistyczne            Â
5.3.             Poziom tożsamoÅ›ci: tworzenie znaczeÅ„, nadawanie sensu            Â
5.3.1. Znaczenie wczesnych doświadczeń: tworzenie celów i powstawanie skryptu  . .
5.3.2. "Ja" podmiotowe i tworzenie systemu znaczeÅ„ osobistych              Â
5.3.3. Koncepcja narracyjnej tożsamoÅ›ci D. McAdamsa            Â
5.3.4. Psychologia egzystencjalna            Â
5.4.             Podsumowanie            Â
Rozdział 6. Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym
(oprac. Anna Matczak]Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
6.1. Różnice indywidualne a różnice rozwojowe            Â
6.2. Mechanizmy powstawania różnic indywidualnych w rozwoju            Â
6.3. ZdolnoÅ›ci             Â
Â
6.3.1. Podstawowe pojÄ™cia i rozróżnienia             Â
6.3.2. Rozwój zdolnoÅ›ci             Â
6.3.3. ŹródÅ‚a różnic indywidualnych            Â
6.3.4. Uwagi koÅ„cowe              Â
6.3.1.
6.4.             Temperament             Â
6.4.1. Cechy temperamentu            Â
6.4.2. Temperamentalne determinanty aktywności
6.5.             Podsumowanie            Â
Â
192
192
196
202
Â
Indeks osób                207
Â
Â
Â
Wstęp
  Prezentowany tom podręcznika Psychologia rozwoju człowieka jest ostatnim
z trzytomowej serii zapoczÄ…tkowanej przez dwie wybitne znawczynie przedmiotu:
Profesor MariÄ™ Przetacznik-GierowskÄ… i Profesor MariÄ™ TyszkowÄ…. Dzieje powsta-
wania tego podręcznika oraz podstawowe założenia merytoryczne i formalne, jakie
przyjęliśmy kontynuując prace nad nim, przedstawiliśmy w Przedmowie tomu
drugiego, zatytułowanego Charakterystyka okresów życia człowieka. Czytelników
zainteresowanych przyjętymi przez nas założeniami odsyłamy do wspomnianej
Przedmowy, ograniczając się teraz do krótkiego omówienia treści niniejszego tomu.
  Tom trzeci Psychologii rozwoju człowieka pt. Rozwój funkcji psychicznych rozpo-
czynamy od zaprezentowania w ujęciu podłużnym zmian w rozwoju poznawczym,
emocjonalnym, społecznym i moralnym, a także w rozwoju osobowości. Tego
rodzaju ujęcie, przyjęte w pięciu początkowych rozdziałach, mimo licznych walo-
rów i możliwości, jakie stwarza z punktu widzenia potrzeb dydaktyki tego przed-
miotu, jest rzadko spotykane w innych podręcznikach psychologii rozwojowej.
Podłużna analiza zmian w poszczególnych obszarach rozwoju człowieka pozwala
lepiej opisać specyficzne mechanizmy kształtowania się określonych funkcji psy-
chicznych oraz wskazać problemy najczęściej napotykane w danym obszarze badań
nad rozwojem. Ten rodzaj analizy rozwoju człowieka umożliwia także ukazanie
dynamiki zmian określonego rodzaju w ciągu całego życia człowieka. Uświadamia
ciągłość w przekształcaniu się struktury psychicznej, a także nieciągłości rozwo-
jowe, oraz to, że rozwój psychiczny nie jest monolitycznym procesem zmian
wyłącznie progresywnych, że w każdym punkcie ontogenezy zachodzą dłużej lub
krócej utrzymujące się zmiany zarówno progresywne, jak i regresywne. Czytelnik
będzie mógł zauważyć, że nie wszystkie zmiany w rozwoju człowieka są funkcją
wieku chronologicznego; wiele z nich w rozwoju struktury psychicznej tworzy nie
tyle sekwencję stadiów związanych z wiekiem, ile sekwencję stopniowych prze-
kształceń związanych głównie z indywidualnym doświadczeniem człowieka.
W ujęciu podłużnym szczególnie ujawniają się takie cechy rozwoju, jak jego plas-
tyczność, a także wielokierunkowość zmian. W tym kontekście szczególnego zna-
czenia nabiera problem różnic indywidualnych w rozwoju człowieka. Omówiona
 Â
w rozdziale szóstym problematyka zmian w różnicach inter- i intraindywidual
jakie dają się zaobserwować wraz z wiekiem człowieka, jest koniecznym uzup
niem przedstawionej analizy zmian rozwojowych w ujęciu zarówno poprzeć
(w tomie drugim), jak i podłużnym (w tomie trzecim).
  Zastosowanie podejścia podłużnego w opisie rozwoju psychicznego okazć
trudne z wielu powodów. Po pierwsze, zależało nam na tym, aby w poszczegć
rozdziałach nie powtarzać treści zaprezentowanych w drugim tomie podręc:
w którym ukazane są zmiany rozwojowe w różnych okresach życia człowiel
drugie, aktualny stan badań nad rozwojem człowieka w ciągu życia nie pozwał
w pełni, w sposób wszechstronny i systematyczny, opisać wszystkich zmian p<
nych w określonych obszarach funkcjonowania. Wiedza na ten temat w liter;
przedmiotu nie zawsze jest dobrze udokumentowana. W związku z powyższyn
sując podejście podłużne skupiliśmy uwagę na tych tendencjach i mechaniz
zmian rozwojowych w poszczególnych obszarach funkcjonowania człowieka,
zostały udokumentowane w badaniach empirycznych, są zrozumiałe na obe
etapie badań i dyskutowane w publikacjach na temat rozwoju człowieka w
życia. Autorzy poszczególnych rozdziałów zostali poproszeni o to, aby wykc
tując podejście podłużne, ukazali tendencje i zasady rozwoju bardziej ogólne i
które można uchwycić w analizie zmian w określonym odcinku życia człowiet
tym polega zasadnicza odmienność rozważań tomu trzeciego w porównaniu d<
zentowanych w tomie drugim.             :•••>',•
  Z powyższych powodów staraliśmy się nie narzucać Autorom sztywnych
poza podstawowymi, dotyczących organizacji treści w poszczególnych rozdzi.
dając im duży zakres swobody, by wbrew tradycyjnym tendencjom Czytelnil
okazję poznać także indywidualny punkt widzenia Autora jako badacza. Pr:
przez nas konwencja tekstów autorskich jest rzadko spotykana w klasycznych
cowaniach podręcznikowych i może budzić kontrowersje. Staraliśmy się j<
zadbać o to, by autorzy, nie rezygnując ze swojego punktu widzenia na pres
wany obszar badawczy, zarysowali też inne na niego spojrzenia. Sądzimy, że
wencja ta może mieć szczególny walor dydaktyczny, sprzyjający ksztal
przyszłych badaczy rozwoju człowieka w ciągu życia.
  Praca nad redakcją prezentowanego tomu podręcznika była dla nas ciek;
i dającym wiele satysfakcji doświadczeniem. Cieszymy się z faktu, że w śród
ku polskich psychologów udało się zespołowo opracować i wydać trzytomow}
ręcznik rozwoju człowieka. Chcielibyśmy podziękować autorom poszczegó
rozdziałów. Podjęli oni trud przedstawienia najważniejszych osiągnięć i obu
cych kierunków badań nad rozwojem człowieka w ujęciu dotąd niespotyk
w polskiej literaturze. Cieszy nas również fakt, że w ich gronie znaleźli się u<
którzy reprezentując wprawdzie inne subdyscypliny psychologiczne, dostrz
w swoich pracach badawczych potrzebÄ™ stosowania rozwojowego punktu wid;
W literaturze psychologicznej można obecnie zaobserwować, że problematyki
woju coraz częściej podejmują psychologowie osobowości, społeczni a nawei
chologowie kliniczni. Tendencja ta jest oznaką wzrostu rangi badań nad rozw
wśród różnych subdyscyplin psychologicznych. Współpraca psychologów roz1
10
Â
Â
wych z badaczami reprezentującymi inne specjalności jest dzisiaj szczególnie
pożądana w badaniach nad rozwojem psychicznym. Mamy nadzieję, że trzeci tom
Psychologii rozwoju człowieka może zapoczątkować ten rodzaj współpracy
w naszym kraju.
  Przygotowując ten tom podręcznika chcieliśmy zainteresowć studentów, a także
inne osoby, psychologią rozwoju człowieka, która rozwija się współcześnie w dużym
tempie. Chcieliśmy to zrobić w nowy i interesujący sposób, burząc tradycyjne sche-
maty organizowania treści i wprowadzając wspomniane wyżej zmiany, które stano-
wią o odmienności tego opracowania w stosunku do innych podręczników, z nadzieją,
że odbiorca na tym skorzysta.
Barbara Harwas-Napiemła i Janusz Trempała
Bydgoszcz-Poznań, wrzesień 2001 roku
Â
Rozdział 1
Rozwój poznawczy
(opracował Janusz Trempała)
  W rozdziale omówimy problem rozwoju poznawczego człowieka w ciągu życia.
Dorobek empiryczny w tym zakresie wyrasta z tradycji badań psychometrycznych
nad inteligencją i jest jeszcze niewielki. Dysponujemy jednak wynikami badań nad
zmianami w funkcjonowaniu umysłowym człowieka, które pozwalają na pewne
uogólnienia i krytyczne ustosunkowanie się do dawniejszych koncepcji.
  Biorąc pod uwagę najważniejsze osiągnięcia w badaniach nad rozwojem poznaw-
czym w ciągu życia, w naszej analizie uwzględnimy trzy podstawowe płaszczyzny -
zmian: a) zmiany ilościowe w zakresie poziomu inteligencji ogólnej, b) zmiany j
konfiguracyjne w relacjach między zdolnościami poznawczymi, c) zmiany jakoś- \
ciowe w zakresie procesów, strategii i operacji umysłowych. Na tych płaszczyznach !
należy ponadto wyraźnie wyodrębnić dane na temat zmian intraindywidualnych_J
oraz interindywidualnych.
  Problem rozwoju poznawczego omówimy z punktu widzenia trzech podstawo-
wych podejść, w których dyskusja i stwierdzenia na temat zmian w funkcjonowaniu
umysłowym człowieka są dobrze udokumentowane empirycznie. Do podejść tych
należy zaliczyć: 1) psychometryczne, w którym badacze koncentrują uwagę na zmia- j
nach ilościowych w poziomie zdolności poznawczych jednostki; 2) poznawczo-roz- j
wojowe, skoncentrowane na zmianach jakościowych w sposobach myślenia stoso- j...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]