[ Pobierz całość w formacie PDF ]

„ROZW”              autor notatek : Piotr Krokowski              6

(L-7a)              Narwas-Napierała, Trempała [...] (rozdz. 5)

Notatki generowane metodą : duży bufor informacyjny, mała dokładność, niska czułość.

 

O. Wstęp

 

Adolescencja – (łac. adolescere – wzrastanie ku dojrzałości) : 10 – 20 lat (przedł. u studentów)

 

Aspekty adolescencji :

-          fizjologiczny (mechanizmy neuroendokrynny, zapr. genetycznie)

-          psychologiczny (procesy emocjonalne i poznawcze, poszukiwanie tożsamości

Wynika to z  :               - marginalnej pozycji, pomiędzy dzieciństwem, a dorosłością (Lewin)

konsekwencje :

1.                                                                                                         nieśmiałość, wrażliwość, agresywność

2.                                                                                                         konflikty między wartościami, ideologiami

3.                                                                                                         napięcie afektywne

4.                                                                                                         skłonność do ekstremizmu, radykalizmu, rygoryzmu

- dążenia do ukształtowania stabilnej struktury osobowości (Erikson)

-          socjologiczny (dojrzewanie społ)

-          antropologii kulturowej (por. różnych kultur)

 

dojrzałość (biologiczna) ¹ dorosłość (metrykalna)

 

Podstawowe zdolności wyniesione z okr. adolescencji :

-          zdolność do prokreacji (1)

-          zdolności samodzielnego kształtowania własnego życia.(2)

 

Fazy adolescencji :

1.       wczesna adolescencja = wiek dorastania (10-16*)

2.       późna adolescencja = wiek młodzieńczy (16*-20)

 

*16 rok życia – eriksonowski kryzys tożsamości

 

Adolescencja ma charakter heterogenijny (zróżnicowanie indywidualne?).

 

I. Wczesna adolescencja (=wiek dorastania)

 

I.I. Przemiany fizjologiczne

 

podwzgórze à szyszynka à gonadotropiny à gonady

Skok pokwitaniowy : chłopcy : 12-15 r.ż. (dziewczęta –2).

Kształtowanie się budowy ciała : chłopcy : ramiona, dziewczęta: miednica, podsk. tkanka tłuszczowa

 

Zakończenie proc. rośnięcia : ch : 25, dz : 21.

 

Przejawy dojrzałości seksualnej :

Dz : menstruacja u dziewcząt związana z wahaniami nastrojów tylko na zachodzie

(przygotowanie à akceptacja).

Ch. : polucje.

 

Fazy : dziecięca, przedpokwitaniowa, pokwitania właściwego, młodzieńcza [nie opisuję]

 

Inne zmiany : wszystkie organy, oprócz mózgu. Zwłaszcza : Dz : rozwój piersi. Wady wzroku. Brzmienie głosu (dz : obniżenie, ch : mutacja), trądzik młodzieńczy, ch: przeniesienie środka ciężkości ciała ku górze.

 

Zmiany fizjologiczne à obraz własnej osoby à emocje.

Porównywanie siebie z lansowanymi przez media wzorcami à często obniżona samoocena.

Największy nacisk na cechy fizyczne (przed społ. i intel).

Największy wpływ na ocenę własnego wyglądu, mają przekonania ukształtowane w dzieciństwie..

Wcześnie dojrzewające dz.               à więcej problemów osobistych, wcześniej podejmują aktywność seks.

Późno dojrzewające dz.                             à mniej problemów.

U ch. odwrotnie : późno dojrzewający à problemy, brak wiary w siebie. Kompensacja : dążenie do sukcesów w innych dziedzinach, lub agresja.

 

Procesy neurohormonalne à pobudzenie, labilność emocjonalna, ambiwalencja uczuć.

Lękliwość – szczyt : 13, 14 lat.

 

I.II. Przemiany w zak. czynności poznawczych

 

Koncepcja Piageta : przejście ze st. operacji konkretnych à formalnych.

Przejawy : odrzucenie autorytetów, posł. się ironią, parodią, metaforą. Rozwój pozn. dokonuje się cały czas, optimum uzyskują między 15-20 r. ż.

Fazy st. operacji formalnych : wczesna (subiektywna) i późna (konfr. z rzeczywistością).

 

Koncepcja procesów informacyjnych : (przebiegają szybciej)

-          percepcja bardziej dokładna, ukierunkowana

-          uwaga dowolna

-          pamięć logiczna i dowolna (częściej z niej korzystają)

-          rozwój w strukturze języka (1. zasób słownictwa, 2. zroz. struktury gram., 3. kultura języka)

-          monitoring kognitywny : skupienie na samym sobie, „młodzieńczy egocentryzm”. Tworzenie wyimaginowanej publiczności (charakter życzeniowy, kompensacyjny, ucieczkowy)

 

I.III. Rozwój społeczny (interakcje z rówieśnikami i dorosłymi)

 

Związki rówieśnicze :

1.       paczki (kilka osób, zżytych, z tego samego środowiska i o pod. zainteres., na pocz. jednej płci (angatonizm płci) )

2.       grupy (liczniejsze, op. na zaint. )

3.       związki przyjaźni (intensywne, op. na lojalności, zaufaniu).

 

Dunphy : Fazy kszt. się gr. rówieśń. :

1.       faza poprzedzająca : tworzą się odizolowane, jednopłciowe paczki

2.       początek paczek heteroseksualnych

3.       początek kontaktów między paczkami (liderzy nawiązują)

4.       potrzeba przynależności słabnie à wyłaniają się zw. przyjaźni

 

W większości przyp. przyjaciel jest tej samej płci.

Odmienny styl komunikowania się i działania:

dz : konwersacja, utrzymanie bliskości, omaw. spraw osobistych, więcej rozmów

ch : wyrażanie opinii i własnych kompetencji, głównie działania

 

Powstaje podział „my” – „oni” (dorośli).

Również : pragnienie zewnętrznego upodobnienia się (ubiór, etc.).

Język : lakoniczny, radykalne uproszczenia.

Tworzenie kultury młodzieżowej ß świat symboli, norm i wzorców zach.

Kultura młodzieżowa i nasilony konformizm wobec gr. rówieśniczej à wzmacnianie tożsamości

Rówieśników naśladują w błahych sprawach, wartości przejmowane głównie od rodziców.

Dla młodzieży z niższych warstw społecznych rodzice nie są wzorem.

 

Funkcje grupy rówieśniczej :

1.       Zastępowanie rodziny

2.       Stabilizacja osobowości (w okresie zmian)

3.       Wzbudzanie pocz. własnej wartości

4.       Określanie standardów zachowania

5.       Zapewnienie bezpieczeństwa (wyn. z liczebności)

6.       Rozwijanie społecznych kompetencji (rozmowy, etc).

7.       Warunek do przyjęcia wzorów i ich naśladowania

 

 

Rozwój miłości, wg. Hurlock :

1.       miłość szczenięca (najważniejsze jest uczucie, a nie obiekt)

2.       miłość cielęca (bezgraniczne uwielbienie)

3.       miłość romantyczna (przyp. na wiek młodzieńczy)

 

Związki z dorosłymi :

 

Stają się bardziej realistyczne, często przekorne. Adolescenci stają się bardziej zamknięci, ale więź nie zanika. Konflikt pokoleń to fikcja? Dzieje się to raczej w obrębie rodzin. Identyfikacja z warstwą poch. społ. Wpływ jedynactwa nie jest negatywny! Ważna rola dziadków (ale tylko w naszym kręgu kult.).

 

Obszary konfliktowe :

1.       kontrola, a potrzeba swobody

2.       odpowiedzialność ze strony rodziców, a dzielenie się nią z dor.

3.       nauka szkolna, a inne rodzaje aktywności

 

Działalność :

 

Właściwości (wyn. z rozwoju poznawczego) :

-          zd. do wyznaczania odległych celów

-          zd. do zorganizowanej i planowej aktywności

 

Aspekt emocjonalny à efekt „słomianego zapału”

 

Zmiany :

-          j. w. (złożoność i odraczanie celów)

-          poszerzanie się działalności

-          zmiana kierunku aktywności  (najpierw ku światu wewn., później ku zagadnieniom społ.)

-          romantyzm (dążenie do ryzyka i tajemniczości)

 

[...] Uczenie się nieraz wychodzi gorzej. Wynika to ze zmian fizjologicznych. De facto zd. uczenia się wzrastają w związku z rozwojem abstrakcyjnego myślenia i ze świadomością celu nauki.

 

Rozwój moralny :

-          wg. Piageta : stadiom autonomii moralnej (uniezależnianie od opinii społ., subiektywna odpowiedzialność, potrzeba traktowania innych ludzi w taki sposób, w jaki sam podmiot chce być traktowany?_

-          wg. Kohlberga : konwencjonalny poziom rozw. m. (a. aprobata społ, b. prawo i porządek, szacunek do autorytetów)

 

Rygoryzm moralny - max: 7 – 11 lat. U dorosłych ponowny wzrost.

 

Idealizm młodzieńczy : potrzeba czynienia dobra.  Szuman :

1.       i. antycypacyjny (oczekiwanie dobra)

2.       i. kompensacyjny (po złych dośw., ucieczka od rzeczywistości)

3.       i. normatywny = praktyczny (idealizm staje się przyjętą normą, świadomym wyborem)

 

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • amelia.pev.pl