[ Pobierz całość w formacie PDF ]
„ROZW” autor notatek : Piotr Krokowski 2
(L-10ac)
10a : Harwas-Napierała [...], 6.4 ; 6.5Rozwój społeczny
Wydarzenia życiowe kształtują zwrotnie. Najpierw jest przygotowanie do wydarzenia, a później ono samo przygotowuje.
Założenie rodziny
Role : współmałżonka, rodzica
Wymagania : um. naw. intymnych związków, samodz. podejm. decyzji, odpowiedzialność za drugiego.
Periodyzacja życia rodzinnego :
Laskowski : (ze wzgl. na kształtowanie więzi rodzinnej)
1. faza wstępna – narzeczeństwo
2. faza tworzącej się więzi małżeńskiej (do 1ego dziecka)
3. rozbudzenie i rozwój postaw rodzicielskich
4. faza wzajemnego partnerstwa rodzinnego (samowystarczalne dzieci w domu)
5. faza „pustego gniazda”
Chmielnicki : (ze względu na konflikty, najwięcej w pierwszych 3. pierwsze 3 to właśnie wcz. dorosłość)
1. po ślubie
2. po ur. 1ego dziecka
3. po ur. 2giego dziecka
4. dziecko 13-14 lat
5. dziecko 17-18 lat
6. po usamodzielnieniu dziecka
Rozwój społeczny kobiet i mężczyzn
Mężczyzna : głównie praca, która jest zapewnieniem warunków bytowych, ale i samorealizacją
Kobieta : głównie rodzina, chociaż ostatnimi czasy różnie to bywa. Więcej frustracji, bo nieraz musi zrezygnować z kariery, a nie chce.
[sześć typów stylu życia kobiety, wg. Meuller, patrz 10c]
Rozwój moralny do stadium postkonwencjonalnego Kohlberga u części osób (RELATYWIZM).
Również – wpływ doświadczeń na wartości i moralność, kierowanie się bardziej „Ja”, więcej wart. rodzinnych.
Rozwój osobowości
- Integracja ja idealnego i ja realnego
- spostrzeganie własnej odpowiedzialności
- rozwiązanie kryzysu tożsamość – rozproszenie podstawowym warunkiem wstępnym
- rekonstrukcja własnego doświadczenia z pkt. widzenia kryteriów podmiotowych lub transcendentalnych (indywiduacja i postępująca autonomia)
- Niemczyński : [cele długofalowe, planowanie]
- ocenianie swoich decyzji i wyborów : 28-33 lata
10c : Pietrasiński : Rozwój człw. dorosłego, r. 6
Wczesna dorosłość : 18 – 35 lat.
Podstawowe kryterium dorosłości – usamodzielnienie się materialne i emocjonalne.
Czerpanie doświadczenia z wydarzeń. (praca, rodzina, dom, dzieci, życie społ,., wyd. losowe, społeczne)
Havinghurst : Zadania rozwojowe :
- wybór małżonka
- uczenie się z nim współżycia
- powiększenie rodziny
- wychowywanie dzieci
- kierowanie domem
- podjęcie pracy zawodowej
- podjęcie obowiązków obywatelskich
- znalezienie odpowiadającej sobie gr. społ.
Rozwój młodego mężczyzny
Zadania rozwojowe dzielą się na :
- współżycie rodzinne
- zdobywanie środków
Schein : Trwałe ukierunkowania [zawodowe] :
1. Ukierunkowanie na zarządzenie
a. kompetencja interpersonalna
b. umiejętności analityczne
c. zrównoważenie emocjonalne
2. U. techniczno – funkcjonalne
3. U. na bezpieczeństwo (nie zmieniają pracy)
4. U. twórcze
5. Nastawienie na autonomię i niezależność (mniej zaangażowania i kasy niż 4)
Lievegoed : 6 podstawowych nastawień życiowych
1. Badawcze
2. Refleksyjne
3. Organizacyjne
4. Opiekuńcze
5. Innowacyjne
6. Utrwalające
W każdym z powyższych 6 wyróżnia się jeszcze twórcze i nie twórcze.
Rozwój młodej kobiety
Mueller : Sześć typów stylu życia kobiety
1. Praca w roli pani domu
2. Praca w domu, poprzedzona krótkim okresem pracy zawodowej przez zamążpójściem
3. Kariera wyłącznie profesjonalna, bez p. gosp. dom.
4. Kariera dwutorowa, pol. na stałym łączeniu domu i roboty
5. Przerywana kariera zawodowa. (przerwy na wych. małych dzieci)
6. Kariera niestabilna (praca w zal. od potrzeb ekonomicznych i st. zdrowia)
Zadanie rozwojowe dla kobiet : Rewizja nierealistycznych wymagań wobec mężczyzny zaszczepianych im między innymi przez romantyczną wizję miłości.
Erikson : Wchodzenie w intymne, angażujące całą osobowość związki z innymi.
Konflikty ról i wartości
Konflikt ról pracowniczych i rodzinnych. Mężczyźni, którzy uważają się za zdolnych wybierają karierę. Żona i rodzina lepiej wychodzą, jeśli wybiorą dom.
Ważny jest rozwój wrażliwości emocjonalnej (aby jej nie utracić, jak traci się ogon :-). à specyficzny rozwój poznawczy à
Basseches : 5 poziomów rozwoju społecznego
1. Branie pod uwagę wyłącznie własnego interesu
2. Własny + cudzy pkt. widzenia i potrzeby 2giej osoby
3. Uwzględnienie syt. grup społ.
4. Uwzględnienie jeszcze rozleglejszych całości (np. populacji)
5. Najwyższy szczebel : Gotowość do projektowania konstruktywnych przeobrażeń systemu w imię lepszej realizacji wiązanych z nim oczekiwań
[ Pobierz całość w formacie PDF ]