[ Pobierz całość w formacie PDF ]

„ROZW”              autor notatek : Piotr Krokowski              2

(L-10ac)             

10a : Harwas-Napierała [...], 6.4 ; 6.5Rozwój społeczny

 

Wydarzenia życiowe kształtują zwrotnie. Najpierw jest przygotowanie do wydarzenia, a później ono samo przygotowuje.

 

Założenie rodziny

 

Role : współmałżonka, rodzica

Wymagania : um. naw. intymnych związków, samodz. podejm. decyzji, odpowiedzialność za drugiego.

 

Periodyzacja życia rodzinnego :

 

Laskowski : (ze wzgl. na kształtowanie więzi rodzinnej)

1.        faza wstępna – narzeczeństwo

2.        faza tworzącej się więzi małżeńskiej (do 1ego dziecka)

3.        rozbudzenie i rozwój postaw rodzicielskich

4.        faza wzajemnego partnerstwa rodzinnego (samowystarczalne dzieci w domu)

5.        faza „pustego gniazda”

 

Chmielnicki : (ze względu na konflikty, najwięcej w pierwszych 3. pierwsze 3 to właśnie wcz. dorosłość)

1.        po ślubie

2.        po ur. 1ego dziecka

3.        po ur. 2giego dziecka

4.        dziecko 13-14 lat

5.        dziecko 17-18 lat

6.        po usamodzielnieniu dziecka

 

Rozwój społeczny kobiet i mężczyzn

 

Mężczyzna : głównie praca, która jest zapewnieniem warunków bytowych, ale i samorealizacją

Kobieta : głównie rodzina, chociaż ostatnimi czasy różnie to bywa. Więcej frustracji, bo nieraz musi zrezygnować z kariery, a nie chce.

 

[sześć typów stylu życia kobiety, wg. Meuller, patrz 10c]

 

Rozwój moralny do stadium postkonwencjonalnego Kohlberga u części osób (RELATYWIZM).

Również – wpływ doświadczeń na wartości i moralność, kierowanie się bardziej „Ja”, więcej wart. rodzinnych.

Rozwój osobowości

 

-          Integracja ja idealnego i ja realnego

-          spostrzeganie własnej odpowiedzialności

-          rozwiązanie kryzysu tożsamość – rozproszenie podstawowym warunkiem wstępnym

-          rekonstrukcja własnego doświadczenia z pkt. widzenia kryteriów podmiotowych lub transcendentalnych (indywiduacja i postępująca autonomia)

-          Niemczyński : [cele długofalowe, planowanie]

-          ocenianie swoich decyzji i wyborów : 28-33 lata

 

10c : Pietrasiński : Rozwój człw. dorosłego, r. 6

 

Wczesna dorosłość : 18 – 35 lat.

Podstawowe kryterium dorosłości – usamodzielnienie się materialne i emocjonalne.

Czerpanie doświadczenia z wydarzeń. (praca, rodzina, dom, dzieci, życie społ,., wyd. losowe, społeczne)

 

Havinghurst : Zadania rozwojowe :

-          wybór małżonka

-          uczenie się z nim współżycia

-          powiększenie rodziny

-          wychowywanie dzieci

-          kierowanie domem

-          podjęcie pracy zawodowej

-          podjęcie obowiązków obywatelskich

-          znalezienie odpowiadającej sobie gr. społ.

Rozwój młodego mężczyzny

 

Zadania rozwojowe dzielą się na :

-          współżycie rodzinne

-          zdobywanie środków

 

Schein : Trwałe ukierunkowania [zawodowe] :

1.        Ukierunkowanie na zarządzenie

a.                    kompetencja interpersonalna

b.                    umiejętności analityczne

c.                    zrównoważenie emocjonalne

2.        U. techniczno – funkcjonalne

3.        U. na bezpieczeństwo (nie zmieniają pracy)

4.        U. twórcze

5.        Nastawienie na autonomię i niezależność (mniej zaangażowania i kasy niż 4)

 

Lievegoed : 6 podstawowych nastawień życiowych

1.        Badawcze

2.        Refleksyjne

3.        Organizacyjne

4.        Opiekuńcze

5.        Innowacyjne

6.        Utrwalające

 

W każdym z powyższych 6 wyróżnia się jeszcze twórcze i nie twórcze.

Rozwój młodej kobiety

 

Mueller : Sześć typów stylu życia kobiety

1.        Praca w roli pani domu

2.        Praca w domu, poprzedzona krótkim okresem pracy zawodowej przez zamążpójściem

3.        Kariera wyłącznie profesjonalna, bez p. gosp. dom.

4.        Kariera dwutorowa, pol. na stałym łączeniu domu i roboty

5.        Przerywana kariera zawodowa. (przerwy na wych. małych dzieci)

6.        Kariera niestabilna (praca w zal. od potrzeb ekonomicznych i st. zdrowia)

 

Zadanie rozwojowe dla kobiet : Rewizja nierealistycznych wymagań wobec mężczyzny zaszczepianych im między innymi przez romantyczną wizję miłości.

 

Erikson : Wchodzenie w intymne, angażujące całą osobowość związki z innymi.

Konflikty ról i wartości

 

Konflikt ról pracowniczych i rodzinnych. Mężczyźni, którzy uważają się za zdolnych wybierają karierę. Żona i rodzina lepiej wychodzą, jeśli wybiorą dom.

 

Ważny jest rozwój wrażliwości emocjonalnej (aby jej nie utracić, jak traci się ogon :-). à specyficzny rozwój poznawczy à

 

Basseches : 5 poziomów rozwoju społecznego

 

1.        Branie pod uwagę wyłącznie własnego interesu

2.        Własny + cudzy pkt. widzenia i potrzeby 2giej osoby

3.        Uwzględnienie syt. grup społ.

4.        Uwzględnienie jeszcze rozleglejszych całości (np. populacji)

5.        Najwyższy szczebel : Gotowość do projektowania konstruktywnych przeobrażeń systemu w imię lepszej realizacji wiązanych z nim oczekiwań

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • amelia.pev.pl