[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Spistreści
8 Wstęp
122 Warstwydopasowania
Black&White(Czarno-biały)
128 SilverEfexPro
136 Łączeniekonwersjiw Photoshopie
11 Wizja monochromatyczna
12 Przeszłość,teraźniejszośći przyszłość
14 Myśleniew czernii bieli
22 Postrzeganieświataw czernii bieli
26 Technikiwstępnejwizualizacji
30 Kompozycjaczarno-biała
36 Kształti forma
40 Fotografowaniew jasnejtonacji
44 Fotografowaniew ciemnejtonacji
48 Odcienieszarości
52 Szukaniemonochromatycznych
tematów
56 Czerńi bielw nocy
60 Czarno-białeportrety
142 Twórczemożliwościrobieniazdjęć
czarno-białych
144 Oświetleniei zdjęcia
monochromatyczne
148 Tworzenieefektówjasnejtonacji
152 Tworzenieefektówciemnejtonacji
156 TechnikaHDRw czernii bieli
166 Tonowaniei barwienie
174 Kolorselektywny
178 Kolorowaniewłasnoręczne
182 UżywaniekoloruLAB
192 Obrazo zmiękczonejostrości
198 Efektfotograiiotworkowej
202 Solaryzacja
210 Bichromiai trichromia
216 Dodawaniei redukcjaszumu
218 Efektykliszy
220 Modyikacjaaparatuz myślą
o fotograiiw podczerwieni
230 Konwersjanapodczerwień
bezużyciazmodyikowanegoaparatu
67 Fotograiaczarno-biała
w epocecyfrowej
68 Plantworzeniacyfrowychobrazów
czarno-białych
74 ZaletyformatuRAW
76 Czerńi bielw AdobeCameraRAW
82 Czerńi bielw programieLightroom
98 Pracaw Photoshopiez użyciem
wieluwarstwi masek
108 WielokrotneprzetwarzanieRAW
114 Czerńi bielw Photoshopie
116 Mieszaniez czernią
118 Mieszaniekanałów(ChannelMixer)
234 Uwagii zasoby
236 Słowniczek
238 Skorowidz
Wizja monochromatyczna
Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
Kiedy myślimy o najlepszych fotograiach
sprzed epoki cyfrowej, myślimy zazwyczaj
o zdjęciach czarno-białych.
Na myśl przychodzą nam ziarniste obrazy
z czasów II wojny światowej, wspaniałe
krajobrazy amerykańskiego zachodu wyko-
nane przez Ansela Adamsa czy też klasyczne
kompozycje Edwarda Westona wykorzystu-
jące papryki, muszle i nagie modelki. Ten cały
dorobek wpłynął na to, jak ukształtowała się
kolektywna świadomość tematu fotograii
czarno-białej.
robienia zdjęcia. Najlepiej jest zrobić w pełni
kolorowe zdjęcie, niezależnie od tego, czy osta-
teczny obraz ma być kolorowy, czy też czarno-
-biały. O najlepszych metodach opowiem
w części „Fotograia czarno-biała w epoce
cyfrowej”, zaczynającej się na stronie 66.
Nasuwa się wniosek, że wybór pomiędzy
obrazem czarno-białym a kolorowym jest
wirtualny. Innymi słowy, wybór jest kwestią
estetyki, podobną w swej naturze do przedsta-
wienia pracy bazującej wyłącznie na kolorze
niebieskim, wykorzystującej określoną war-
tość ogniskowej lub konkretny obiektyw, albo
ograniczonej do specyicznego tematu. Wybór
prezentacji monochromatycznej nie musi być
dokonywany aż do momentu „po fakcie” —
kiedy zdjęcie zostało już zrobione — ale najlep-
sze obrazy czarno-białe są robione specjalnie
z myślą o prezentacji monochromatycznej.
Oczywiście wraz z wynalezieniem fotograii
kolorowej zaczęliśmy jej używać, np. podczas
seansów wyświetlania slajdów, ale tak na-
prawdę dopiero niedawno fotograia kolorowa
zaczęła być postrzegana jako forma sztuki.
W czasach, gdy do robienia zdjęć używano
kliszy, można było robić
albo
zdjęcia czarno-
-białe,
albo
kolorowe. Obydwie techniki
dzieliła wielka przepaść. Amatorzy i fotogra-
fowie pracujący w branży reklamowej robili
zdjęcia kolorowe. Artyści pracowali w trybie
monochromatycznym.
Mówiąc inaczej, swoje zdjęcia danej sceny
możesz przedstawić w kolorze albo w czerni
i bieli. Możesz też podjąć decyzję o przedsta-
wieniu monochromatycznym danej sceny po
sprawdzeniu, jak wyszło dane ujęcie. Obie
omówione metody są poprawne. Ale skoro
obecnie wybór czerni i bieli jest świadomy
i wiąże się z celowym odrzuceniem koloru,
najlepiej podejmować tę decyzję właśnie
w sposób świadomy.
Nieważne jednak, w jaki sposób zdecydu-
jesz się tworzyć obrazy — nauka myślenia
w czerni i bieli to bardzo istotny aspekt pracy.
To oczywiście pewne uproszczenie, ale fak-
tem jest, że posiadacz aparatu 35 mm musiał
zdecydować, jaką kliszę włoży do urządze-
nia i czy będzie robić zdjęcia kolorowe, czy
czarno-białe.
Wraz z nastaniem epoki fotograii cyfrowej
decyzja ta nie jest już tak istotna w momencie

Strony 10 – 11: Wczesną zimą, chwilę przed zachodem słońca stałem na nadmorskim urwisku na południe od San
Francisco w Kalifornii i fotografowałem nadpływające, długie fale. Chciałem wykorzystać kontrast pomiędzy wyjąt-
kowo jasnymi releksami tworzonymi przez zachodzące słońce a ciemnymi „dolinami”, które tworzyły się pomiędzy
falami. Mając na uwadze fakt, że usunę kolor z tego ujęcia, celowo zrobiłem ciemne zdjęcie (poprzez niedoświetle-
nie) przy bardzo krótkim czasie naświetlania (1/8000 s), dzięki czemu zatrzymałem ruch fal.
190 mm, 1/8000 s, f/7,1, ISO 400, statyw
12
Czarno-biały kadr. Kreatywna fotograia
 
Fotografując wspaniałe spirale muszli łodzika, trudno nie myśleć o klasycz-
nych czarno-białych pracach Edwarda Westona. W przypadku tej całkiem
prostej makrofotograii muszli udało mi się wykorzystać dane koloru w celu
osiągnięcia bardzo dużego zakresu tonalnego czarno-białego obrazu.
makro 50 mm, 8 s, f/32, ISO 100, statyw
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • amelia.pev.pl