[ Pobierz całość w formacie PDF ]
NLP
PROGRAMOWANIE NEUROLINGWISTYCZNE
HARRY ADLER
Umiej
ħ
tno
Ļę
realizowania
marze
ı
Spis tre
Ä»
ci
Wst
ħ
p…2
1.
Osi
Ä¢
ganie upragnionych celów
…4
Przesłanki sukcesu 6
Cztery kroki do sukcesu 7
Zało
Ň
enia NLP 8
Lepsza metoda przyswajania wiedzy 10
Czas na decyzje 11
2.
Wyznaczanie celów
13
Zdobywcy i marzyciele 14
Sporz
Ä¢
d
Å…
list
ħ
14
Porz
Ä¢
dkowanie celów 16
Poznaj samego siebie 20
Zacznij działa
Ä™
20
3.
Rozpoznawanie swojego samopoczucia
20
W jakim jeste
Ä»
stanie? 21
Oddziaływanie emocji 21
Przejmowanie kontroli nad własnym umysłem 21
Posługiwanie si
ħ
zmysłami wewn
ħ
trznymi 23
Rozpoznawanie własnych preferencji 24
Rozpoznawanie cudzych preferencji 26
Systemy wprowadzaj
Ä¢
ce…28
Dostrajanie si
ħ
do „wewn
ħ
trznego obrazu" 29
Decydowanie o własnym samopoczuciu 30
Lista submodalno
Ä»
ci 31
Stan alfa 32
Zmiana submodalno
Ä»
ci 32
4.
Czy to mo
Ň
liwe?
33
Nawyki my
Ä»
lenia 34
Przekonania na temat samego siebie 34
Przekonania wzmacniaj
Ä¢
ce i ograniczaj
Ä¢
ce 37
Rozpoznawanie przekona
ı
na temat samego siebie 39
Interpretacja przekona
ı
o samym sobie 39
Katalog przekona
ı
43
Dobrze wykonane zadanie 44
Jak z działa
ı
uczyni
Ä™
przekonania wzmacniaj
Ä¢
ce 45
Projekcja premierowa 46
Podejmij zobowi
Ä¢
zania 46
1
5.
Marzenia a sukcesy
47
Znaczenie wyobra
Å…
ni 47
ņ
yczenia i zamiary 48
Automatyczny układ osi
Ä¢
gania celów 48
Cele czy marzenia? 50
Zaplanuj działania 50
6.
Twoja wewn
ħ
trzna dru
Ň
yna
51
ZÅ‚o
Ň
ona osobowo
Ļę
52
Twój wewn
ħ
trzny krytyk 53
Zapoznawanie si
ħ
z wewn
ħ
trzn
Ä¢
dru
Ň
yn
Ä¢
54
Posługiwanie si
ħ
wewn
ħ
trzn
Ä¢
dru
Ň
yn
Ä¢
56
7.
Kreowanie mo
Ň
liwo
Ä»
ci wyboru
60
Zmiana kontekstu 60
Punkty widzenia 65
Zr
ħ
czno
Ļę
j
ħ
zykowa 65
Metafory 68
8.
SÅ‚owa
Ä»
rodkiem do celu
71
SÅ‚owa mog
Ä¢
by
Ä™
niebezpieczne 71
Zawieranie przymierza ze słowami 75
9.
Osi
Ä¢
ganie mistrzostwa
76
Wrodzone zdolno
Ä»
ci 76
Doskonałe działanie 77
Bariery na drodze do sukcesu 77
Fałszywi przyjaciele 78
Poczucie mistrzostwa 79
Powielanie mistrzostwa 80
Strategie mistrzostwa 81
Kotwiczenie 86
10.
Stosunki z innymi lud
Å…
mi a osi
Ä¢
ganie własnych celów
88
Nawi
Ä¢
zywanie kontaktu 89
Wykorzystanie technik NLP do celów zawodowych 92
Zastosowanie technik NLP w stosunkach z innymi 92
11.
21-dniowy plan działani
a 97
Wst
ħ
p
Programowanie neurolingwistyczne, zwane w skrócie NLP (ang. Neurolinguistic
Programming) bada post
ħ
powanie osób osi
Ä¢
gaj
Ä¢
cych sukcesy w rozmaitych sferach aktywno
Ä»
ci
oraz mo
Ň
liwo
Ä»
ci na
Ä»
ladowania ich sposobu my
Ä»
lenia i zachowania. Obiektem szczególnego
zainteresowania tej dyscypliny jest przebieg procesów my
Ä»
lenia oraz jego oddziaływanie na
zachowania jednostek. NLP uczy, jak my
Ä»
le
Ä™
skuteczniej, jak komunikowa
Ä™
si
ħ
z samym sob
Ä¢
i
z otoczeniem, by osi
Ä¢
gn
Ģę
zamierzone cele Nie jest ono jednak tylko uzupełnieniem teorii
komunikacji, lecz niezwykle praktyczn
Ä¢
gał
ħ
zi
Ä¢
nauki, gdy
Ň
przedstawia my
Ä»
lenie i zachowania
wyró
Ň
niaj
Ä¢
cych si
ħ
jednostek w postaci modelu, który wszyscy mo
Ň
emy wykorzysta
Ä™
, by
osi
Ä¢
gn
Ģę
podobne wyniki Wi
ħ
kszo
Ļę
technik, które opisuj
ħ
w tej ksi
ĢŇ
ce, nadaje si
ħ
do na-
tychmiastowego zastosowania, zatem ju
Ň
podczas lektury b
ħ
dziesz mógł cieszy
Ä™
si
ħ
post
ħ
pami
osi
Ä¢
gni
ħ
tymi w ró
Ň
nych sferach
Ň
ycia, a nast
ħ
pnie przyst
Ä¢
pisz do budowania własnego sukcesu.
Zalet
Ä¢
programowania neurolingwistycznego jest jego niezwykła elastyczno
Ļę
. Nawet je
Ň
eli
wybrana przez ciebie metoda nie przyniesie natychmiastowych rezultatów, zmienisz dzi
ħ
ki niej
przyj
ħ
ty sposób post
ħ
powania oraz ocen
ħ
własnej sytuacji, a w efekcie zrealizujesz wytyczone
2
cele. Przyswoiwszy sobie kilka podstawowych zasad, b
ħ
dziesz mógł wprowadzi
Ä™
te zmiany
bez trudu. Zrozumiesz własny sposób my
Ä»
lenia oraz odkryjesz oddziaływanie my
Ä»
li na
zachowania, a tym samym - na swoje osi
Ä¢
gni
ħ
cia NLP oferuje szereg technik, które sprawi
Ä¢
, ze
zmienisz sposób
Ň
ycia i b
ħ
dziesz kształtował je zgodnie z własn
Ä¢
wol
Ä¢
.
Programowanie neurolingwistyczne jest nauk
Ä¢
, a zarazem sztuk
Ä¢
doskonalenia si
ħ
Jest sztuk
Ä¢
,
poniewa
Ň
ka
Ň
demu z nas wła
Ä»
ciwy jest odr
ħ
bny i niepowtarzalny sposób my
Ä»
lenia i
post
ħ
powania, a wszelkie próby opisania -zwłaszcza uczu
Ä™
, postaw i przekona
ı
- zawsze s
Ä¢
wysoce subiektywne Jest ono równie
Ň
nauk
Ä¢
, chocia
Ň
ci
Ä¢
gle jeszcze w powijakach, gdy
Ň
opiera
si
ħ
na naukowych metodach identyfikacji wzorców post
ħ
powania, które prowadz
Ä¢
do sukcesu.
Historia NLP datuje si
ħ
od pocz
Ä¢
tku lat siedemdziesi
Ä¢
tych. Dwóch uczonych John Grinder -
lingwista oraz Richard Bandler - matematyk, psychoterapeuta i informatyk, zainteresowało si
ħ
wówczas metodami opracowanymi przez troje psychoterapeutow, którym niezmiennie udawało
si
ħ
doprowadzi
Ä™
do radykalnych zmian zachowa
ı
pacjentów. Byli to dr Milton H. Erickson,
uznawany za jednego z najwi
ħ
kszych hipnoterapeutow wszechczasów, Virginia Satir,
terapeutka rodzinna, usuwaj
Ä¢
ca na pozór nierozwi
Ä¢
zywalne problemy w relacjach mi
ħ
dzy
najbli
Ň
szymi oraz Gregory Bateson, antropolog pochodz
Ä¢
cy z Wielkiej Brytanii, który
opracował model osi
Ä¢
gania wybitnych rezultatów i wywarł wielki wpływ na twórców progra-
mowania neurohngwistycznego - Grindera i Bandlera - w pierwszym okresie ich wspólnej
działalno
Ä»
ci. Metody opracowane przez tandem Grinder-Bandler znalazły dotychczas
zastosowanie w takich dziedzinach jak sport, biznes, polityka i rozwój jednostki, przyci
Ä¢
gaj
Ä¢
c
rzesze na
Ä»
ladowców na całym
Ä»
wiecie.
Obszar zastosowa
ı
NLP rozci
Ä¢
ga si
ħ
wci
ĢŇ
na nowe sfery
Ň
ycia, sprawiaj
Ä¢
c, ze dziedzina ta
zyskuje coraz wi
ħ
ksz
Ä¢
popularno
Ļę
. Opracowane przez jej twórców poj
ħ
cia, gł
ħ
bokie, a
zarazem niezwykle proste, oraz kronika praktycznych osi
Ä¢
gni
ħę
umo
Ň
liwiaj
Ä¢
dynamiczny
rozwój tej nauki, która dzi
ħ
ki swej przydatno
Ä»
ci i uniwersalno
Ä»
ci zaczyna dzi
Ä»
podwa
Ň
a
Ä™
pozycj
ħ
klasycznej psychologu. Za spraw
Ä¢
NLP kilka generacji ksi
ĢŇ
ek na temat pozytywnego
my
Ä»
lenia i rozwoju jednostki znacznie straciło dzi
Ä»
na aktualno
Ä»
ci.
Mimo
Ň
e temat jest stosunkowo nowy, nie brak na rynku po
Ä»
wi
ħ
conej mu literatury Wiele
spo
Ä»
ród wydanych dotychczas opracowa
ı
opisuje jednak tylko wybrane zagadnienia z tej
dziedziny, tote
Ň
nowicjusz mo
Ň
e poczu
Ä™
si
ħ
zniech
ħ
cony po ich lekturze. Wiele podr
ħ
czników
wyszło spod pióra specjalistów z dziedziny psychoterapii lub hipnoterapii, co odcisn
ħ
Å‚o
wyra
Å…
ne pi
ħ
tno na stylu pisania. Naturaln
Ä¢
kolej
Ä¢
rzeczy programowanie neurolingwistyczne
rozwin
ħ
ło swój specyficzny
Ň
argon, który cz
ħĻ
ciowo odzwierciedla profil wykształcenia jego
twórców (lingwista i psycholog), cz
ħĻ
ciowo za
Ä»
słu
Ň
y do wyra
Ň
enia pewnych nowych,
specjalistycznych poj
ħę
, które gromadzi ka
Ň
da gał
ĢŅ
wiedzy. Nawet w codziennej rozmowie
praktyk NLP mo
Ň
e okre
Ä»
li
Ä™
skuteczn
Ä¢
technik
ħ
mianem „eleganckiej", a mówi
Ä¢
c o stosunkach
mi
ħ
dzyludzkich - u
Ň
y
Ä™
słowa „taniec".
Czytelnicy nie doczekali si
ħ
dotychczas rzetelnej literatury popularnonaukowej. Dost
ħ
pne na
rynku publikacje to w wi
ħ
kszo
Ä»
ci albo spłycone, infantylne opracowania albo szczegółowe,
specjalistyczne podr
ħ
czniki. Mam nadziej
ħ
, ze niniejsza ksi
ĢŇ
ka wypełni t
ħ
luk
ħ
. Opisuje ona
podstawowe zasady NLP oraz szereg sprawdzonych technik, nadaj
Ä¢
cych si
ħ
do
natychmiastowego zastosowania. W tak niewielkim tomie nie sposób byłoby wyczerpa
Ä™
temat,
z konieczno
Ä»
ci dokonałem wi
ħ
c selekcji. Kieruj
Ä¢
c si
ħ
„trze
Å…
wym sceptycyzmem"
wyeliminowałem wszystko, co wydawało si
ħ
„trudne do przełkni
ħ
cia" lub „zbyt ci
ħŇ
kie".
Zrezygnowałem na przykład z wszelkich odniesie
ı
do hipnoterapii ze wzgl
ħ
du na mistyczne
konotacje, które mo
Ň
e ona wywoła
Ä™
w umysłach niektórych czytelników. Metody „leczenia w
godzin
ħ
" z wszelkiego rodzaju fobii (które w istocie pomogły ju
Ň
tysi
Ä¢
com osób) - równie
Ň
nie
zostały uwzgl
ħ
dnione, niemniej przedstawiam tu wiele technik zmiany pewnych nawyków oraz
osi
Ä¢
gania zamierzonych celów. Wyeliminowałem równie
Ň
techniki wykorzystywane przez
terapeutów, nie nadaj
Ä¢
ce si
ħ
do samodzielnego stosowania. Je
Ň
eli jednak niniejsza ksi
ĢŇ
ka jest
pierwsz
Ä¢
lub jedn
Ä¢
z pierwszych pozycji na temat NLP, jak
Ä¢
czytasz, mam nadziej
ħ
, ze
3
realizacja zamieszczonych w niej
Ä™
wicze
ı
pozwoli ci po
Ň
ytecznie sp
ħ
dzi
Ä™
czas przez
najbli
Ň
szych kilka miesi
ħ
cy, a z pewno
Ä»
ci
Ä¢
wystarczy, by
Ä»
mógł osi
Ä¢
gn
Ģę
wyra
Å…
ne post
ħ
py w
d
ĢŇ
eniu do celu, nabywaniu pewno
Ä»
ci siebie i zmianie stylu
Ň
ycia. Czytelnicy, którzy chc
Ä¢
rozszerzy
Ä™
swoj
Ä¢
wiedz
ħ
, znajd
Ä¢
na ko
ı
cu ksi
ĢŇ
ki spis proponowanych lektur uzupełniaj
Ä¢
cych.
Programowanie neurolingwistyczne - jakie s
Ä¢
Å…
ródła tej nazwy? Otó
Ň
składnik neuro - odnosi
si
ħ
do neurologicznych procesów widzenia, słyszenia, odczuwania dotykiem, smakiem i
powonieniem, tj. do zmysłów, z których korzystamy w procesie my
Ä»
lenia oraz odbierania
bod
Å…
ców z otaczaj
Ä¢
cego
Ä»
wiata. Cała nasza wiedza oraz to, co okre
Ä»
lamy mianem
Ä»
wiadomo
Ä»
ci,
dociera do mózgu przez te naturalne okna. Składnik -lingwistyczne
Ä»
wiadczy o znaczeniu
elementów j
ħ
zykowych zarówno w porozumiewaniu si
ħ
z innymi, jak i w sposobie
porz
Ä¢
dkowania własnych my
Ä»
li. NLP pomaga wykorzysta
Ä™
j
ħ
zyk codziennej komunikacji do
zmiany sposobu my
Ä»
lenia oraz przyswojenia sobie zachowa
ı
prowadz
Ä¢
cych do sukcesu. SÅ‚owo
programowanie oznacza metod
ħ
, dzi
ħ
ki której mo
Ň
emy sterowa
Ä™
własnymi my
Ä»
lami i
zachowaniami, podobnie jak steruje si
ħ
komputerem, zadaj
Ä¢
c mu przeprowadzenie okre
Ä»
lonych
operacji.
Krótko mówi
Ä¢
c, NLP bada, w jaki sposób - za pomoc
Ä¢
pi
ħ
ciu zmysłów - filtrujemy bod
Å…
ce
wysyłane przez otaczaj
Ä¢
cy nas
Ä»
wiat oraz jak wykorzystujemy te zmysły, zarówno
Ä»
wiadomie,
jak i nie
Ä»
wiadomie, by osi
Ä¢
gn
Ģę
po
ŇĢ
dane rezultaty Innymi słowy, przedmiotem
zainteresowania NLP jest nasz sposób my
Ä»
lenia, post
ħ
powanie bowiem i osi
Ä¢
gni
ħ
cia
zdeterminowane s
Ä¢
wła
Ä»
nie przez te czynniki postrzeganie, wyobra
Å…
ni
ħ
, wzorce przekona
ı
. W
miar
ħ
dokonywania nowych odkry
Ä™
w dziedzinie funkcjonowania mózgu ewoluuje równie
Ň
NLP, dlatego te
Ň
ka
Ň
de zawarte tu wyja
Ä»
nienie z pewno
Ä»
ci
Ä¢
wkrótce oka
Ň
e si
ħ
niepełne.
Tymczasem jednak mo
Ň
na zdefiniowa
Ä™
programowanie neurolingwistyczne jako „sztuk
ħ
i
nauk
ħ
doskonalenia si
ħ
".
1. OSI
Ä¡
GANIE UPRAGNIONYCH CELÓW
Powie
Ä»
ciopisarz irlandzki Christy Brown miał władz
ħ
tylko w lewej stopie. Urodzony z
pora
Ň
eniem mózgowym, wymagał stałej opieki Mimo ze nie mówił i nie chodził, zdołał sam
nauczy
Ä™
si
ħ
czyta
Ä™
, malowa
Ä™
i pisa
Ä™
na maszynie. Na przekor wszystkim przeciwno
Ä»
ciom został
wybitnym pisarzem i zdołał osi
Ä¢
gn
Ģę
to, czego pragn
Ä¢
ł. Wysiłek przyniósł mu niezale
Ň
no
Ļę
,
któr
Ä¢
tak oto opisał:
Bez przerwy pisałem i pisałem, nie
Ä»
wiadom, gdzie si
ħ
znajduj
ħ
, godzina za godzin
Ä¢
.
Doznawałem wra
Ň
enia,
Ň
e jestem inn
Ä¢
osob
Ä¢
. Nie byłem ju
Ň
nieszcz
ħĻ
liwy. Nie
czułem si
ħ
pokrzywdzony ani zamkni
ħ
ty w odosobnieniu. Byłem wolny, mogłem
my
Ä»
le
Ä™
,
Ň
y
Ä™
, tworzy
Ä™
... Czułem ulg
ħ
i ukojenie, mogłem by
Ä™
sob
Ä¢
... I chocia
Ň
nie
było mi dane pozna
Ä™
rado
Ä»
ci ta
ı
ca, doznałem rozkoszy tworzenia.
D
ĢŇ
enie człowieka do ideału nie zna granic. Doskonało
Ļę
, któr
Ä¢
dostrzegamy u innych -
oboj
ħ
tne, czy budzi w nas zazdro
Ļę
, podziw czy bałwochwalcz
Ä¢
cze
Ļę
- poci
Ä¢
ga nas z
niezrównan
Ä¢
sił
Ä¢
. Ilekro
Ä™
obserwujemy czyje
Ä»
wybitne osi
Ä¢
gni
ħ
cia, widzimy równie
Ň
cz
Ä¢
stk
ħ
samych siebie, t
ħ
wy
Ň
sz
Ä¢
lub gł
ħ
biej ukryt
Ä¢
cz
ħĻę
swojego „ja", która wydaje si
ħ
wiedzie
Ä™
, ze
jest w
Ň
yciu cos lepszego, do czego nale
Ň
y d
ĢŇ
y
Ä™
. Bez wzgl
ħ
du na to, co chcemy osi
Ä¢
gn
Ģę
,
czym si
ħ
zajmowa
Ä™
lub kim by
Ä™
, owa pogo
ı
za ideałem jest zjawiskiem uniwersalnym.
Zagadk
Ä¢
natomiast pozostaje, dlaczego niektórzy, jak Christy Brown, mimo wszystkich
przeciwno
Ä»
ci znajduj
Ä¢
to, czego szukaj
Ä¢
, podczas gdy tylu innym nie udaje si
ħ
zrealizowa
Ä™
marze
ı
.
W kulturze Zachodu sukces uto
Ň
samiany jest z dobrami materialnymi - atrybutami władzy i
4
wysokiej pozycji społecznej. Zarazem jednak w programach telewizyjnych i prasie
znajdujemy wiele opowie
Ä»
ci o
Ň
yciu artystów, sportowców czy m
ħŇ
ów stanu, których sta
Ä™
na
zaspokojenie ka
Ň
dego kaprysu, a mimo to nie czuj
Ä¢
si
ħ
spełnieni. Wielu z nich pomimo
osi
Ä¢
gni
ħ
cia „sukcesu" popełniło samobójstwo. Z drugiej strony wszyscy znamy kogo
Ä»
, kto pod
wzgl
ħ
dem stanu posiadania lub zdrowia, cenionego przecie
Ň
tak wysoko, z pewno
Ä»
ci
Ä¢
nie jest
człowiekiem sukcesu, pojmowanego według tradycyjnie obowi
Ä¢
zuj
Ä¢
cych kryteriów, a jednak
osi
Ä¢
gn
Ä¢
Å‚ pewien stopie
ı
zadowolenia, samorealizacji i prawdziwego szcz
ħĻ
cia, którego
zazdro
Ä»
cimy. W pewnym sensie osoby takie zrealizowały swoje pragnienia, zajmuj
Ä¢
si
ħ
w
Ň
yciu tym, co naprawd
ħ
daje im satysfakcj
ħ
.
Wzorem prawdziwego sukcesu s
Ä¢
ci, którzy w procesie uczenia si
ħ
potrafili wznie
Ļę
si
ħ
ponad
własne my
Ä»
li i dostrzec „wielk
Ä¢
wizj
ħ
", zdołali odrzuci
Ä™
schematy my
Ä»
lenia na korzy
Ļę
innych,
bardziej odpowiednich rozwi
Ä¢
za
ı
, dzi
ħ
ki którym mog
Ä¢
zdoby
Ä™
to, czego pragn
Ä¢
. Korzystaj
Ä¢
oni
z wyzwa
ı
, pora
Ň
ek, pozornie nie sprzyjaj
Ä¢
cych okoliczno
Ä»
ci i przypadkowych wydarze
ı
, by
zrealizowa
Ä™
swój twórczy potencjał, osi
Ä¢
gn
Ģę
mistrzostwo i sukces. O tym wła
Ä»
nie mówi
niniejsza ksi
ĢŇ
ka jak zdoby
Ä™
to, do czego d
ĢŇ
ysz, opanowa
Ä™
umiej
ħ
tno
Ä»
ci, które pragniesz sobie
przyswoi
Ä™
, i by
Ä™
tym, kim chcesz.
W latach pi
ħę
dziesi
Ä¢
tych i sze
Ļę
dziesi
Ä¢
tych pojawiło si
ħ
wiele ksi
ĢŇ
ek na temat tzw.
„pozytywnego my
Ä»
lenia" i rozwoju jednostki. Najcz
ħĻ
ciej si
ħ
gały po nie te osoby, którym
sztuka pozytywnego my
Ä»
lenia od dawna nie była obca. Ka
Ň
da kolejna ksi
ĢŇ
ka lub koncepcja
wzmacniała ich samospełniaj
Ä¢
ce si
ħ
, instynktownie optymistyczne nastawienie. Znacznie mniej
liczni byli czytelnicy, którzy z pewn
Ä¢
rezerw
Ä¢
si
ħ
gali po owe wyszukane, lecz kusz
Ä¢
ce recepty
na wszystkie
Ň
yciowe problemy. W ich wypadku zmiana sposobu my
Ä»
lenia spowodowana
lektur
Ä¢
była krótkotrwała. Wkrótce powracali do zakorzenionych, negatywnych postaw i
przekona
ı
, starannie szufladkuj
Ä¢
c odosobnion
Ä¢
pora
Ň
k
ħ
jako „typow
Ä¢
", natomiast starannie
wypracowany sukces jako „przypadek". Po bli
Ň
szym przyjrzeniu si
ħ
ówczesnym
autorytatywnym teoriom pozytywnego my
Ä»
lenia znajdujemy w nich jednak wi
ħ
cej retoryki ni
Ň
konkretów, a badania, na których je oparto, trudno uzna
Ä™
za spełniaj
Ä¢
ce wszelkie wymogi
naukowe.
Od tamtych lat zaszło jednak wiele zmian. Obok zapieraj
Ä¢
cych dech osi
Ä¢
gni
ħę
w dziedzinie
informatyki, komunikacji i bada
ı
kosmicznych dokonano wielu innych wa
Ň
nych, cho
Ä™
nie tak
spektakularnych odkry
Ä™
. Badania Rogera Sperry'ego, laureata Nagrody Nobla w dziedzinie
fizjologii, umo
Ň
liwiły nowe spojrzenie na sposób funkcjonowania mózgu człowieka Pewne
pogl
Ä¢
dy, do których specjali
Ä»
ci przywi
Ä¢
zani byli od lat, odrzucono wtedy na dobre Na przykład
odkrycie, ze dwie półkule mózgu (
Ä»
cisłe mówi
Ä¢
c, ich górna cz
ħĻę
, czyli kora mózgowa)
funkcjonuj
Ä¢
sprawnie jako dwa niezale
Ň
ne umysły, całkowicie zmieniło nasz sposób
pojmowania mechanizmów rz
Ä¢
dz
Ä¢
cych my
Ä»
leniem i zachowaniami jednostki. Dowody na to, ze
do
Ä»
wiadczenia całego
Ň
ycia przechowywane s
Ä¢
w mózgu i w ka
Ň
dej chwili mo
Ň
na do nich
si
ħ
gn
Ģę
, zmieniły nasze poj
ħ
cia na temat intuicji, pami
ħ
ci i całego procesu my
Ä»
lenia. A kiedy
dowiedzieli
Ä»
my si
ħ
, ze liczba potencjalnych poł
Ä¢
cze
ı
neuronalnych w mózgu człowieka jest
wi
ħ
ksza ni
Ň
Å‚
Ä¢
czna liczba atomów we wszech
Ä»
wiecie, zacz
ħ
li
Ä»
my si
ħ
zastanawia
Ä™
, czy mo
Ň
emy
dokona
Ä™
czego
Ä»
wi
ħ
cej za pomoc
Ä¢
owej masy „szarych komórek". Krotko mówi
Ä¢
c, wydaje si
ħ
,
ze wykorzystanie mo
Ň
liwo
Ä»
ci mózgu pozwoli nam w pełni zrozumie
Ä™
samych siebie, bli
Å…
nich i
całe otoczenie, a tak
Ň
e oferuje ogromne, nie zbadane mo
Ň
liwo
Ä»
ci realizacji d
ĢŇ
e
ı
- zdobywania
tego, czego pragniemy.
Programowanie neurolingwistyczne zebrało wiele z tych osi
Ä¢
gni
ħę
w spójn
Ä¢
cało
Ļę
i jako
pierwsza dziedzina wiedzy przedstawiło gotowe studium optymalnych zachowa
ı
jednostki i
komunikacji interpersonalnej. Innymi słowy, wyposa
Ň
yło nas w naukowe podej
Ä»
cie do wysoce
subiektywnego, lecz pasjonuj
Ä¢
cego wszystkich zagadnienia, jakim jest zdobywanie tego, czego
pragniemy. Nale
Ň
y zarazem podkre
Ä»
li
Ä™
, ze programowanie neurolingwistyczne w niczym nie
przypomina nauk przyrodniczych - istoty ludzkie nigdy nie były idealnym przedmiotem testów
laboratoryjnych, nasze za
Ä»
wzorce zachowa
ı
, nie mówi
Ä¢
c o sposobach my
Ä»
lenia, nie mieszcz
Ä¢
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • amelia.pev.pl