[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Harry Lorayne
Sekrety superpamięci
Przełożył:
Marek Siurawski
Tytuł oryginału:
How to Deyelop
a Super Power Memory
Korekta:
Jadwiga Osóbka-Olczyk
Projekt i wykonanie okładki:
Marcin Kostaciński (MediaLab)
Ilustracje:
Aleksandra Owczarek
Łamanie:
Przemysław Skowroński
Druk i oprawa:
Wojskowa Drukarnia w Łodzi
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej publikacji
nie może być powielana ani rozpowszechniana przy pomocy urządzeń
elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych,
bez uprzedniego wyrażenia zgody przez właściciela praw.
Copyright © MCMLVII by Harry Lorayne
Original U.S. Publication 1992 by Fell Publishers, Inc.
2131 Hollywood Bvd. , Hollywood, FL 33020, USA.
Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo „Ravi", 1995
ISBN 83-85997-70-9
Wydanie III, Łódź 1997
Wydawnictwo „Ravi"
93-578 Łódź, ul. Wróblewskiego 26
tel. (0-42) 40-25-06, fax (0-42) 40-25-07
D l a Re^tee
której miłość, v-
pomoc, oddanie, zapał,
wiarę i wierność
pamiętam bez ćwiczenia pamięci
Spis treści
Przedmowa do wydania polskiego...................................................................................... 11
Słowo wstępne ..................................................................................................................................................15
Jak bystrym jesteś obserwatorem?...................................................................................... 17
Czy to, co widzisz zapada Ci w pamięć? Jaka lampa zapala się na
szczycie sygnalizacji świetlnej? Czy 6 na Twoim zegarku jest rzym-
ska czy arabska? Inne pytania na temat obserwacji. Znaczenie ob-
serwacji w treningu pamięci.
Przyzwyczajenie to pamięć............................................................................................................. 22
Nie ma złej pamięci, a tylko ją źle ćwiczymy. Pojemność pamięci jest
nieograniczona. Scypion pamiętał nazwiska wszystkich mieszkań-
ców Rzymu, Seneka zapamiętywał i powtarzał 2000 słów po jedno-
krotnym ich usłyszeniu.
Sprawdź, jaką masz pamięć .................................................................................. 26
Jeśli zapamiętałeś cokolwiek dzięki skojarzeniom, możesz zapa-
miętać w ten sposób wszystko. Szereg testów, które pokażą, że trud-
no polegać na niewyćwiczonej pamięci.
Rola uwagi w działaniu pamięci.............................................................................................. 34
Pierwszy krok to chcieć zapamiętać nazwisko, twarz, datę, liczbę
itd.; skoncentrować się na tym i wierzyć, że się to zapamięta.
Łańcuchowa Metoda Skojarzeń......................................\,..„ 39
Co to jest ŁMS. Zapamiętywanie drogą zabawnych, łatwych do
wyobrażenia skojarzeń. Zacznij zapamiętywać jak nigdy przed-
tem.
Zakładkowa Metoda Pamięci ........................................................................................ 47
System zakładek pomaga kojarzyć i zapamiętywać liczby. Możesz
zapamiętać 52 przedmioty w kolejności i na wyrywki.
Zastosowanie ZMP i ŁMS ............................................................................................................. 55
Zacznij zapamiętywać rozkład codziennych zajęć i listę zakupów.
Następnie przejdź do trudniejszych zadań.
Jak ćwiczyć sztukę obserwacji................................................................................................. 61
Sprawdź na sobie (i przyjaciołach) „trick" obrazkowy. Jak patrzeć,
aby widzieć.
Jak zapamiętać przemówienia, treść artykułu, tekst roli,
notatki i dowcipy........................................................................................................................................... 66
Jak nie „zaciąć" się w czasie przemówienia lub na scenie. Jak zapa-
miętać dokładnie treść całej gazety.
Jak zapamiętać rozkład kart......................................................................................................... 73
Jak pamiętać co „zeszło", a co nie w dowolnej grze w karty. Sztucz-
ki karciane.
Jak zapamiętać liczby wielocyfrowe .................................................................................81
Jak zapamiętać długie i krótkie liczby - w porządku i na wyrywki.
Inny rodzaj zakładek - zakładki „doraźne" ..........................................................88
Zwykły alfabet może pomóc Twojej pamięci.
Jak zapamiętać daty?..............................................................................................................................93
Na czym polega zapamiętywanie dat. Sztuczki pamięciowe związa-
ne z datami. Jak opanować „wieczny" kalendarz.
Jak zapamiętywać słowaw języku obcym
i pojęcia abstrakcyjne....................................................................................................................... 102
System słów zastępczych ułatwia naukę języka obcego i zapamięty-
wanie pojęć i idei abstrakcyjnych.
Warto pamiętać nazwiska i twarze...................................................................... 108
Jak wbić sobie nazwiska do głowy; łączenie nazwiska i twarzy z waż-
nym szczegółem.
Co kryje się w nazwisku?............................................................................................................... 114
Kolejne rady, jak zapamiętać nazwisko. Sprawdź swoje postępy.
Więcej o nazwiskach i twarzach........................................................................................... 122
Sprawdź swoje postępy w zapamiętywaniu nazwisk oraz twarzy.
Jak zapamiętać fakty z życia innych ludzi............................................................ 131
Im więcej wiesz o ludziach, których spotykasz, tym większe masz
szansę na sukcesy zawodowe i osobiste.
Jak zapamiętać numery telefonów.................................................................................. 136
Zapamiętanie numeru telefonu jest dziecinnie łatwe.
Warto mieć dobrą pamięć........................................................................................................... 140
Jak sprawna pamięć pomogła różnym ludziom w pracy i karie-
rze.
Jak przestać być roztargnionym.......................................................................................... 146
Jak radzić sobie z blokadą pamięci.
Zaskocz znajomych i przyjaciół.......................................................................................... 152
Zadziwiająca sztuczka z zapamiętaniem 400 cyfr.
Jak zapamiętać terminy spotkań
i tygodniowy rozkład zajęć..................................................................................................... 160
Prosty sposób zapamiętania planu dni na cały tydzień.
Jak zapamiętać rocznice, dzień urodzin
i inne ważne wydarzenia .......................................................................................... 168
Wykorzystanie poznanych metod w zapamiętywaniu ważnych dni
i dat.
Prezentacje sztuczek i zabawy pamięciowe....................................................... 172
Naucz się alfabetu Morse'a w pół godziny.
Przede wszystkim praktyka........................................................................................................ 178
Teraz, z pełnym zaufaniem do własnych możliwości, zapamiętaj
wszystko, co chcesz.
Przedmowa
do wydania polskiego
Drogi Czytelniku,
Jestem niemal pewien, że swoją pamięć uważasz za nie najlep-
szą. Według Amerykańskiego Instytutu Badań Pamięci, 70% ludzi
uznaje swoje zdolności zapamiętywania za niedostateczne, 5% -
za dobre, a zaledwie ułamek procenta badanych osób przyznaje
się do bardzo dobrej pamięci. W naszym kraju sytuacja nie jest
lepsza. Kiedy na kursach samokontroli umysłu Metodą Silvy, pod-
czas których wprowadzane są m.in. techniki doskonalenia pamię-
ci, pada pytanie: „Kto z państwa ma słabą pamięć?", w górę
podnosi się las rąk. Pozostałe jednak pytania - „Czy ktoś wie, czym
jest pamięć i jak z niej korzystać?" oraz „Czy w okresie kształcenia
podstawowego, średniego lub wyższego uczono kogoś metod za-
pamiętywania?" - pozostają bez odpowiedzi, a co najwyżej kwito-
wane są zdziwieniem sali. Zdziwieniem, które wynika z nagłego
uświadomienia sobie paradoksu i nonsensu sytuacji: najważniej-
szemu elementowi zdobywania, poznawania i odtwarzania wiedzy
nie poświęca się w obowiązującym systemie edukacji najmniejszej
uwagi.
Każdy z nas obdarzony jest pamięcią, czyli funkcją, a zarazem
zdolnością umysłu do przechowywania i odtwarzania informacji.
Dokładne zdefiniowanie jej jest jednak niezmiernie trudne; po-
winno się rozpocząć je od precyzyjnego określenia pojęcia mózgu
i umysłu. Nie tylko przekracza to zakres tej pracy, ale także moż-
liwości współczesnej nauki. Nie będzie to również konieczne do
skorzystania z tej książki.
11
Książka, którą trzymasz w ręku Jest dość nietypowa-gdyż jest
przeraźliwie praktyczna. Odbiega pod tym względem od innych
pozycji dotyczących zapamiętywania, studiowania i uczenia się.
Jest to raczej poradnik używania superpamięci - nie: „doskonale-
nia", „kształcenia" czy „rozwijania", ale właśnie używania jej we-
dług proponowanych przez Harry Lorayne'a reguł i metod. Na
samym wstępie autor zakłada, że każdy człowiek ma nie tylko do-
brą pamięć, ale wręcz superpamięć. Nie każdy jednak posiada
odpowiednie „programy użytkowe" pozwalające ją uruchomić. Te
praktyczne programy - łącznie z opisami - znajdziesz w niniejszej
książce.
Autor nie jest naukowcem ani teoretykiem. W jego tekście nie
ma ani jednego słowa na temat budowy i funkcji mózgu; nie ma
skomplikowanych klasyfikacji ani psychologicznej lub technicznej
terminologii. Harry Lorayne jest praktykiem i udziela jedynie prak-
tycznych wskazówek. Są one tak skuteczne i proste, że czytając i na
bieżąco wykonując proponowane ćwiczenia, dojdziesz do wniosku,
iż są to metody nieprawdopodobne, iście cyrkowe, a przy tym wręcz
genialne. Jest tak na pewno, gdyż książka Sekrety superpamięci
uznawana jest od blisko dwudziestu lat za klasyczny i podstawowy
tekst w dziedzinie technik zapamiętywania. Metody, które podaje
Harry Lorayne - np. Łańcuchowa Metoda Skojarzeń lub Zakładko-
wa Metoda Pamięci - weszły na trwałe do innych, poważniejszych
opracowań psychologicznych jako przykłady umiejętnego wykorzy-
stania nieprawdopodobnych możliwości wyobraźni człowieka.
Podstawy, na których autor buduje swoją koncepcję dostępu
do superpamięci, to: wyobraźnia, wizualizacja i skojarzenia, a pre-
cyzyjniej - świadomie znajdowane skojarzenia. Można zaryzy-
kować twierdzenie, że superpamięć to superwyobraźnia. Harry
Lorayne - nie pisząc o tym - funkcje zapamiętywania przyporząd-
kowuje prawej półkuli mózgu, odpowiedzialnej za wyobraźnię,
intuicję, wizualizację, zdolności artystyczne, abstrakcje i skojarze-
nia. Opisywane reguły zapamiętywania układają się w praktyczne
wskazówki szerszego wykorzystania niedocenianego przez za-
12
chodnie społeczeństwa fragmentu mózgu. Dotyczą one również
trenowania uwagi i stanu przytomności.
Metody Harry Lorayne'a można zaliczyć do znanych po-
wszechnie metod mnemotechnicznych. Nie ma w nich jednak ty-
powych mechanicznych skojarzeń, układów wierszowych, skrótów
werbalnych czy analogii zewnętrznych. Jest prostota i oczywistość,
na które może pozwolić sobie tylko ktoś, kto sam dokonał odkry-
cia, a następnie sprawdził jego funkcjonowanie w praktyce.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]