[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Harry Lorayne

 

Sekrety superpamięci

 

Przełożył:

 

Marek Siurawski

 

Tytuł oryginału:

 

How to Deyelop

a Super Power Memory

 

Korekta:

 

Jadwiga Osóbka-Olczyk

 

Projekt i wykonanie okładki:

 

Marcin Kostaciński (MediaLab)

 

Ilustracje:

 

Aleksandra Owczarek

 

Łamanie:

 

Przemysław Skowroński

 

Druk i oprawa:

 

Wojskowa Drukarnia w Łodzi

 

Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej publikacji

nie może być powielana ani rozpowszechniana przy pomocy urządzeń

elektronicznych, mechanicznych, kopiujących, nagrywających i innych,

bez uprzedniego wyrażenia zgody przez właściciela praw.

 

Copyright © MCMLVII by Harry Lorayne

Original U.S. Publication 1992 by Fell Publishers, Inc.

2131 Hollywood Bvd. , Hollywood, FL 33020, USA.

 

Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo „Ravi", 1995

 

ISBN 83-85997-70-9

Wydanie III, Łódź 1997

 

Wydawnictwo „Ravi"

93-578 Łódź, ul. Wróblewskiego 26

tel. (0-42) 40-25-06, fax (0-42) 40-25-07

 

D l a Re^tee

 

której miłość, v-

pomoc, oddanie, zapał,

wiarę i wierność

pamiętam bez ćwiczenia pamięci

 

Spis treści

 

Przedmowa do wydania polskiego...................................................................................... 11

 

Słowo wstępne ..................................................................................................................................................15

 

Jak bystrym jesteś obserwatorem?...................................................................................... 17

 

Czy to, co widzisz zapada Ci w pamięć? Jaka lampa zapala się na

szczycie sygnalizacji świetlnej? Czy 6 na Twoim zegarku jest rzym-

ska czy arabska? Inne pytania na temat obserwacji. Znaczenie ob-

serwacji w treningu pamięci.

 

Przyzwyczajenie to pamięć............................................................................................................. 22

 

Nie ma złej pamięci, a tylko ją źle ćwiczymy. Pojemność pamięci jest

nieograniczona. Scypion pamiętał nazwiska wszystkich mieszkań-

ców Rzymu, Seneka zapamiętywał i powtarzał 2000 słów po jedno-

krotnym ich usłyszeniu.

 

Sprawdź, jaką masz pamięć .................................................................................. 26

 

Jeśli zapamiętałeś cokolwiek dzięki skojarzeniom, możesz zapa-

miętać w ten sposób wszystko. Szereg testów, które pokażą, że trud-

no polegać na niewyćwiczonej pamięci.

 

Rola uwagi w działaniu pamięci.............................................................................................. 34

 

Pierwszy krok to chcieć zapamiętać nazwisko, twarz, datę, liczbę

itd.; skoncentrować się na tym i wierzyć, że się to zapamięta.

 

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń......................................\,..„ 39

 

Co to jest ŁMS. Zapamiętywanie drogą zabawnych, łatwych do

wyobrażenia skojarzeń. Zacznij zapamiętywać jak nigdy przed-

tem.

 

Zakładkowa Metoda Pamięci ........................................................................................ 47

 

System zakładek pomaga kojarzyć i zapamiętywać liczby. Możesz

zapamiętać 52 przedmioty w kolejności i na wyrywki.

 

Zastosowanie ZMP i ŁMS ............................................................................................................. 55

 

Zacznij zapamiętywać rozkład codziennych zajęć i listę zakupów.

Następnie przejdź do trudniejszych zadań.

 

Jak ćwiczyć sztukę obserwacji................................................................................................. 61

 

Sprawdź na sobie (i przyjaciołach) „trick" obrazkowy. Jak patrzeć,

aby widzieć.

 

Jak zapamiętać przemówienia, treść artykułu, tekst roli,

notatki i dowcipy........................................................................................................................................... 66

 

Jak nie „zaciąć" się w czasie przemówienia lub na scenie. Jak zapa-

miętać dokładnie treść całej gazety.

 

Jak zapamiętać rozkład kart......................................................................................................... 73

 

Jak pamiętać co „zeszło", a co nie w dowolnej grze w karty. Sztucz-

ki karciane.

 

Jak zapamiętać liczby wielocyfrowe .................................................................................81

 

Jak zapamiętać długie i krótkie liczby - w porządku i na wyrywki.

 

Inny rodzaj zakładek - zakładki „doraźne" ..........................................................88

 

Zwykły alfabet może pomóc Twojej pamięci.

 

Jak zapamiętać daty?..............................................................................................................................93

 

Na czym polega zapamiętywanie dat. Sztuczki pamięciowe związa-

ne z datami. Jak opanować „wieczny" kalendarz.

 

Jak zapamiętywać słowaw języku obcym

 

i pojęcia abstrakcyjne....................................................................................................................... 102

 

System słów zastępczych ułatwia naukę języka obcego i zapamięty-

wanie pojęć i idei abstrakcyjnych.

 

Warto pamiętać nazwiska i twarze...................................................................... 108

 

Jak wbić sobie nazwiska do głowy; łączenie nazwiska i twarzy z waż-

nym szczegółem.

 

Co kryje się w nazwisku?............................................................................................................... 114

 

Kolejne rady, jak zapamiętać nazwisko. Sprawdź swoje postępy.

 

Więcej o nazwiskach i twarzach........................................................................................... 122

 

Sprawdź swoje postępy w zapamiętywaniu nazwisk oraz twarzy.

 

Jak zapamiętać fakty z życia innych ludzi............................................................ 131

 

Im więcej wiesz o ludziach, których spotykasz, tym większe masz

szansę na sukcesy zawodowe i osobiste.

 

Jak zapamiętać numery telefonów.................................................................................. 136

 

Zapamiętanie numeru telefonu jest dziecinnie łatwe.

 

Warto mieć dobrą pamięć........................................................................................................... 140

 

Jak sprawna pamięć pomogła różnym ludziom w pracy i karie-

rze.

 

Jak przestać być roztargnionym.......................................................................................... 146

 

Jak radzić sobie z blokadą pamięci.

 

Zaskocz znajomych i przyjaciół.......................................................................................... 152

 

Zadziwiająca sztuczka z zapamiętaniem 400 cyfr.

 

Jak zapamiętać terminy spotkań

 

i tygodniowy rozkład zajęć..................................................................................................... 160

 

Prosty sposób zapamiętania planu dni na cały tydzień.

 

Jak zapamiętać rocznice, dzień urodzin

i inne ważne wydarzenia .......................................................................................... 168

 

Wykorzystanie poznanych metod w zapamiętywaniu ważnych dni

 

i dat.

 

Prezentacje sztuczek i zabawy pamięciowe....................................................... 172

 

Naucz się alfabetu Morse'a w pół godziny.

 

Przede wszystkim praktyka........................................................................................................ 178

 

Teraz, z pełnym zaufaniem do własnych możliwości, zapamiętaj

wszystko, co chcesz.

 

Przedmowa

do wydania polskiego

 

Drogi Czytelniku,

 

Jestem niemal pewien, że swoją pamięć uważasz za nie najlep-

szą. Według Amerykańskiego Instytutu Badań Pamięci, 70% ludzi

uznaje swoje zdolności zapamiętywania za niedostateczne, 5% -

za dobre, a zaledwie ułamek procenta badanych osób przyznaje

się do bardzo dobrej pamięci. W naszym kraju sytuacja nie jest

lepsza. Kiedy na kursach samokontroli umysłu Metodą Silvy, pod-

czas których wprowadzane są m.in. techniki doskonalenia pamię-

ci, pada pytanie: „Kto z państwa ma słabą pamięć?", w górę

podnosi się las rąk. Pozostałe jednak pytania - „Czy ktoś wie, czym

jest pamięć i jak z niej korzystać?" oraz „Czy w okresie kształcenia

podstawowego, średniego lub wyższego uczono kogoś metod za-

pamiętywania?" - pozostają bez odpowiedzi, a co najwyżej kwito-

wane są zdziwieniem sali. Zdziwieniem, które wynika z nagłego

uświadomienia sobie paradoksu i nonsensu sytuacji: najważniej-

szemu elementowi zdobywania, poznawania i odtwarzania wiedzy

nie poświęca się w obowiązującym systemie edukacji najmniejszej

uwagi.

 

Każdy z nas obdarzony jest pamięcią, czyli funkcją, a zarazem

zdolnością umysłu do przechowywania i odtwarzania informacji.

Dokładne zdefiniowanie jej jest jednak niezmiernie trudne; po-

winno się rozpocząć je od precyzyjnego określenia pojęcia mózgu

i umysłu. Nie tylko przekracza to zakres tej pracy, ale także moż-

liwości współczesnej nauki. Nie będzie to również konieczne do

skorzystania z tej książki.

 

11

 

Książka, którą trzymasz w ręku Jest dość nietypowa-gdyż jest

przeraźliwie praktyczna. Odbiega pod tym względem od innych

pozycji dotyczących zapamiętywania, studiowania i uczenia się.

Jest to raczej poradnik używania superpamięci - nie: „doskonale-

nia", „kształcenia" czy „rozwijania", ale właśnie używania jej we-

dług proponowanych przez Harry Lorayne'a reguł i metod. Na

samym wstępie autor zakłada, że każdy człowiek ma nie tylko do-

brą pamięć, ale wręcz superpamięć. Nie każdy jednak posiada

odpowiednie „programy użytkowe" pozwalające ją uruchomić. Te

praktyczne programy - łącznie z opisami - znajdziesz w niniejszej

książce.

 

Autor nie jest naukowcem ani teoretykiem. W jego tekście nie

ma ani jednego słowa na temat budowy i funkcji mózgu; nie ma

skomplikowanych klasyfikacji ani psychologicznej lub technicznej

terminologii. Harry Lorayne jest praktykiem i udziela jedynie prak-

tycznych wskazówek. Są one tak skuteczne i proste, że czytając i na

bieżąco wykonując proponowane ćwiczenia, dojdziesz do wniosku,

iż są to metody nieprawdopodobne, iście cyrkowe, a przy tym wręcz

genialne. Jest tak na pewno, gdyż książka Sekrety superpamięci

uznawana jest od blisko dwudziestu lat za klasyczny i podstawowy

tekst w dziedzinie technik zapamiętywania. Metody, które podaje

Harry Lorayne - np. Łańcuchowa Metoda Skojarzeń lub Zakładko-

wa Metoda Pamięci - weszły na trwałe do innych, poważniejszych

opracowań psychologicznych jako przykłady umiejętnego wykorzy-

stania nieprawdopodobnych możliwości wyobraźni człowieka.

 

Podstawy, na których autor buduje swoją koncepcję dostępu

do superpamięci, to: wyobraźnia, wizualizacja i skojarzenia, a pre-

cyzyjniej - świadomie znajdowane skojarzenia. Można zaryzy-

kować twierdzenie, że superpamięć to superwyobraźnia. Harry

Lorayne - nie pisząc o tym - funkcje zapamiętywania przyporząd-

kowuje prawej półkuli mózgu, odpowiedzialnej za wyobraźnię,

intuicję, wizualizację, zdolności artystyczne, abstrakcje i skojarze-

nia. Opisywane reguły zapamiętywania układają się w praktyczne

wskazówki szerszego wykorzystania niedocenianego przez za-

 

12

 

chodnie społeczeństwa fragmentu mózgu. Dotyczą one również

 

trenowania uwagi i stanu przytomności.

 

Metody Harry Lorayne'a można zaliczyć do znanych po-

wszechnie metod mnemotechnicznych. Nie ma w nich jednak ty-

powych mechanicznych skojarzeń, układów wierszowych, skrótów

werbalnych czy analogii zewnętrznych. Jest prostota i oczywistość,

na które może pozwolić sobie tylko ktoś, kto sam dokonał odkry-

cia, a następnie sprawdził jego funkcjonowanie w praktyce.

 

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • amelia.pev.pl